کوهنوردی, لوازم کوهنوردی

چگونه یک کفش مناسب انتخاب کنیم؟

دنیای کفش ها یک دنیای بسیار بزرگ و عجیب است. قبل از خرید کفش قطعا این سوال برای شما پیش می‌آید که چه نوع کفشی بخریم یا از چه برندی بخریم ؟ ما در ادامه اطلاعات کافی برای انتخاب یک کفش مناسب را در اختیار شما قرار داده ایم. کفش ها در واقع به دو دسته اورجینال یا اصلی و کپی یا متفرقه تقسیم می‌شوند. کفش های اورجینال معمولا دارای مشخصه هایی هستند که منحصر به فرد می‌باشند و غیر قابل کپی هستند. کفش های اورجینال و اصلی را باید از فروشگاه های معتبر تهیه کنید. ما در فروشگاه آرال کالا جدیدترین و باکیفیت‌ترین کفش های اورجینال را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم. ابتدا انواع کفش‌ها را معرفی می‌کنیم تا شما نسبت به نیاز خود کفش مورد نیاز را تهیه کنید.

انواع کفش ها

کفش ها انواع و اقسام مختلفی دارند که هر کدام متناسب با نوع کاربری که دارند ساخته شده اند. قبل از خرید کفش باید هدف خود را از خرید مشخص کرد به این معنی که کفشی که می‌خواهید بخرید برای چه نوع فعالیتی است؟ کوهنوردی، راهپیمایی، کوهنوردی سبک، استفاده های شهری و… . با مشخص کردن هدف تا حدودی مسیر انتخاب خود را مشخص کرده اید لذا می‌توانید انتخاب بهتری داشته باشید. زیره و بدنه از قسمت های اصلی هر کفشی هستند که برای هر کدام از انواع کفش ها متفاوت هستند. ما در اینجا کفش ها به سه دسته کلی تقسیم کرده ایم.

  1. کفش های پیاده روی (running)
    پیاده روی یکی از فعالیت‌های روزانه ای است که به صورت ناخواسته انجام می‌دهیم و بسیار برای سلامتی مفید می‌باشد و باعث شادابی و نشاط می‌شود. داشتن کفش مناسب هنگام پیاده روی نتنها باعث شادی و نشاط می‌شود بلکه مانع از خستگی می‌شود. این نوع کفش ها عمدتا برای سفر های کوتاه مدت طراحی شده اند. پیاده روی می تواند مزایای بی شماری برای سلامتی افراد در هر سنی و از سطح آمادگی جسمانی ارائه دهد. همچنین ممکن است به جلوگیری از بیماری های خاص کمک کرده و حتی عمر شما را طولانی کند. استحکام رویه کفش پیاده روی باید به نحوی باشد که از پیچ خوردگی پا جلوگیری کند و همچنین در برابر فشار های وارده در طی زمان حالت اولیه خود را از دست ندهد.

    ویژگی‌های یک کفش پیاده روی خوب

    رویه این نوع کفش ها معمولا باید به گونه ای باشد که از تعرق پا جلوگیری کند و تنفس پذیر باشد. شرکت های تولید کننده معتبر در تولیدات خود این ویژگی ها را لحاظ می‌کنند و به همین دلیل است که محبوبیت خاصی در سراسر جهان پیدا کرده‌اند. برزنت یا الیاف کتان از بهترین گزینه ها برای رویه کفش پیاده روی می‌باشند.

    زیره این نوع کفش‌ها باید کم ارتفاع باشد و لغزنده نباشد. همچنین نباید خیلی نرم باشد زیرا ضربات را به خوبی جذب نمی کند و در نهایت منجر به درد مفاصل و عضلات پا می‌شود.

    سبکی و نرم بودن از جمله ویژگی های مهم کفش های پیاده روی است.

  2. کفش های کوهنوردی سبک و طبیعت گردی

    کوهنوردی یک ورزش بسیار مفید و مفرح است که بسیاری از ما کم و بیش انجام می‌دهیم. کفش های کوهنوردی به دو دسته سبک و سنگین تقسیم می‌شوند. منظور از کوهنوردی سنگین صعود به قله های مرتفع و بلند است و غیر از این ها را کوهنوردی سبگ می‌گوییم. کفش هایی که برای کوهنوردی های سبک استفاده می‌شوند در مقایسه با کفش های پیاده روی از بدنه و زیره بسیار مقاوم تری برخوردار هستند. زیرا بیشتر در معرض ضربه و آسیب‌های فیزیکی هستند.

    زیره این نوع کفش‌ها معمولا از نوعی پلاستیک ساخته می‌شود که باید دارای ویژگی هایی از قبیل انعطاف پذیر بودن، آنتی شوک بودن، نرم و راحت، و البته به اندازه کافی سبک باشد زیرا در غیر این صورت باعث خستگی می‌شود. اتیلن وینیل استات (EVA) یکی از بهترین مواد لاستیکی است دارای ویژگی های فوق می‌باشد.

    رویه این کفش ها معمولا باید از جنس چرمی مصنوعی یا چرم طبیعی ساخته شده باشند تا در برابر ضربه و خط و خش مقاوم و بادوام باشند. همچنین رویه کفش های اورجینال دارای یک لایه داخلی از جنس پارچه مش می‌باشند که علاوه بر نرمی و لطافت داخل تنفس پذیری بسیار بالایی دارند. لذا مانع از تعرق و بوی بد می‌شود.
  3. کفش کوهنوردی سنگین

    این نوع کفش ها نسبت به دیگر کفش ها بسیار کم مصرف می‌باشند و فقط کوهنوردان حرفه ای از آن استفاده می‌کنند . لذا تولیدکنندگان متفرقه دست به تولید آنها نمیزنند چراکه صرفه اقتصادی ندارد.
    کوهنوردی سنگین یا صخره نوردی چون یک ورزش حرفه‌ای می‌باشد لذا تجهیزات آن کاملا استاندارد می‌باشد. کفش یکی از مهمترین تجهیزاتی است که باید استاندارد باشد. کفش های کوهنوردی سنگین معمولا ساقدار تولید می‌شوند و عمدتا برای صعود های طولانی مدت و کوه‌های پوشیده از برف استفاده می‌شوند. طراحی این کفش ها معمولا باید به گونه ای باشد که اولا در شرایط آب و هوایی مختلف کارآمد باشند، ثانیا مقاومت بالایی داشته باشند. داشتن رویه ضد آب و مقاوم از ویژگی های مهم این نوع کفش ها است. رویه این کفش ها باید از چرم طبیعی باشند تا در برابر خط و خش و آسیب های فیزیکی مقاوم و بادوام باشند. همچنین لایه داخلی ان ها باید به گونه باشد که از اولا تعریق جلوگیری کند و ثانیا گرم باشد تا در فصول سرد مشکلی پیش نیاید. همچنین زیره این کفش ها باید دارای ویژگی هایی از قبیل انعطاف پذیر بودن، ضربه گیر بودن، دارای عاج عمیق، ضد لغزش، مقاوم در برابر گرما و سرما باشد.

راهنمای سایز بندی کفش

یکی از نکات خیلی مهم که باید در هنگام خرید کفش باید به آن توجه کرد سایز کفش می‌باشد. سایز بندی کفش ها در کشور های مختلف متفاوت می‌باشد. ولی لازم است بدانیم که تولیدکنددگان معتبر از یک فرمول خاص استفاده می‌کنند و تقریبا سایز بندی آنها یکسان است. جدول سایز بندی استاندارد جهانی به صورت زیر می‌باشد.

شما عزیزان برای اینکه بتوانید سایز و اندازه پای خود را محاسبه و اندازه گیری نمایید، می‌توانید از روش زیر استفاده کنید.
1. ابتدا به کمک یک متر طول پای خود را از قسمت تحتانی پاشنه تا نوک انگشت پا را اندازه بگیرید.
2.سپس عدد بدست آمده را با عدد 2 جمع کنید.
3.عدد بدست آمده را در 3 ضرب کنید.
4. حال عدد بدست آمده را بر 2 تقسیم کنید.
عدد به دست آمده سایز پای شما را نشان می‌دهد. البته این یک تخمین می‌باشد.

و یکی از صحیح ترین روش های برای اندازه گیری صحیح و درست شما میتوانید کف کفشی را که در حال حاضر استفاده میکند را اندازه گرفته و بر اساس سانتی متر آن را مشخص کنید و به راحتی بتوانید کفش خود را انتخاب کنید.

معرفی بهترین برندها
شرکت های تولید کننده معروف زیادی وجود داردند که ما در اینجا چندتا از بهترین ها را معرفی کرده‌ایم.

اسنوهاوک SNOWHAWK

شرکت اسنوهاوک یکی از بزرگترین و معتبر ترین تولید کنندگام تجهیزات کوهنوردی و کمپینگ است که در سراسر دنیا محصولات خود را عرضه کرده است. یکی از بهترین محصولات این شرکت کفش های کوهنوردی و اسپرت است که بسیار مورد توجه علاقه مندان قرار گرفته است. مبدا اصلی این برند کشور …. می‌باشد و در حال حاضر با استفاده از بهترین و جدید ترین دستگاه های روز دنیا و مرغوبترین متریال در کشور چین تولید می‌شوند. فروشگاه بزرگ آرال کالا یکی از نمایندگی های فروش محصولات اسنوهاوک در سراسر ایران می‌باشد. لذا شما می‌توانید محصولات اسنوهاوک را از اینجا تهیه کنید.

هامتو HUMTTO
یکی دیگر از معروف ترین شرکت هایی است که در زمینه تولید کفش و لباس فعالیت می‌کند. محصولات این شرکت بسیار با کیفیت هستند . فروشگاه آرال کالا یکی از نمایندگی های عرضه کننده محصولات همتو است و شما عزیزان می‌توانید کلیه محصولات اورجینال هامتو را از اینجا تهیه کنید.

قارتال QARTAL
یک شرکت کاملا ایرانی است که در زمینه تولید کفش فعالیت می‌کند. محصولات این شرکت بسیار باکیفیت است. کفش های قارتال از نظر کیفیت با نمونه های خارجی مطابقت می‌کند و نسبت به آنها بسیار ارزان و اقتصادی می‌باشد. کلیه کفش های قارتال دارای 6 ماه ضمانت می‌باشند. فروشگاه آرال کالا یکی از نمایندگی های کفش های قارتال می‌باشد.

 

 

۱ نظر در “چگونه یک کفش مناسب انتخاب کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =